Indeklima og skadedyr

Luft ud!
I Danmark er mange boliger isoleret tæt på grund af det kolde vinterklima. I en tæt bolig undgår man varmespild, men hvis man ikke lufter ud, undgår man også frisk luft. Og frisk luft er en betingelse for sundhed. Derfor er det vigtigt, at man lufter ud ofte. Det skal ikke være i mange timer ad gangen. Luk vinduer og døre op i 5 til 10 minutter og lav gennemtræk i rummene. Gør det 1 til 2 gange om dagen. I badeværelset og i køkkenet skal man lufte ud, når man har brugt det. Og når man om morgenen forlader soveværelset. Husk at skrue ned for varmen imens.

Vanddamp
En familie med 4-5 personer producerer cirka 15 liter vanddamp om dagen. Dels fra familien selv (gennem udånding og sved), dels fra køkken og badeværelse, når familien laver mad og tager bad. Den vanddamp skal ud af boligen igen. Det kan den kun komme, hvis man lufter ud.

Fugtskader og bakterier
Lufter man ikke ud, kan det give fugtskader, som det er dyrt at reparere. I fugtskader trives bakterier godt. Men det gør mennesker ikke! Fugt og bakterier giver usund luft i boligen, og menneskene kan blive syge. Man kan få allergi og problemer med at trække vejret.

Og det kan man selv gøre
Man kan begrænse fugtigheden ved at lægge låg på gryderne og bruge emhætte, når man laver mad. Derudover skal man ikke tørre tøj i boligen. Hvis man har ventilationsriste, er det vigtigt, at de er åbne og rene. Ellers virker de ikke. Dug på vinduerne er et tegn på, at der er for meget fugt i lejligheden. Så trænger der til at blive luftet ud.

Sådan undgår du skimmelsvamp – ti gode råd fra Skimmel.dk: https://www.skimmel.dk/for-beboere/saadan-undgaar-du-skimmelsvamp/

Skimmelsvamp
Ved mistanke om skimmelsvamp i din bolig, skal du kontakte Boligforeningens kontor.

I alle lejligheder hvor varmen aflæses af "ISTA", er der opsat fugtmålere, som måler og overvåger luftfugtigheden 24/7. Du kan læse mere om fugtmålerne her.

Skadedyr
Skadedyr kan trænge ind i boligen. Ikke alle dyr, du opfatter som skadedyr er skadedyr.
Følgende dyr skal du selv bekæmpe i lejemålet
  • Sølvfisk
  • Fluer
  • Myrer
  • Mus
Bliver problemet med myrer og mus voldsomt stort, kan viceværten I din afdeling kontaktes.

Ser du rotter i eller omkring din beboelse, skal du kontakte Mariagerfjord Kommunes rottebekæmpelse

Brug selvbetjeningsløsningen Anmeld Rotter eller kontakt Den Digitale Hotline på tlf. 70 20 00 00.

Har du rotter i weekenden eller på helligdage kan henvendelse ske via Anmeld Rotter eller pr. tlf. 78 77 34 60.

Følgende dyr skal du kontakte din vicevært for at få bekæmpet
  • Bier og hvepse
  • Hvis skadedyr - f.eks. mus - har beskadiget ledninger eller bygningens øvrige dele, skal du selvfølgelig også kontakte os herom
Løser det ikke problemet?
Kontakt Boligforeningens kontor.